avagy hogyan építs brandet profin fillérekből

Sikeres Márkaépítők

Sikeres Márkaépítők

A stagnálás nem létezik!

2019. november 13. - sikeresmarkaepitok

A napokban több olyan beszélgetés is volt a mastermind csoportunkon belül, hogy vannak vállalkozók, akik a békés stagnálásra szavaznak és nem akarnak fejlődni. Mert nekik jó úgy, ahogy van, sem a gyártáson nem akarnak növelni, sem kapacitáson vagy legalábbis ezt vallják. De vajon működőképes-e a stagnálás ilyen téren vagy egy nagy öngól?

Az Univerzum folyamatosan változik.

Semmi sem örök, így a stagnálás is egy relatív fogalom lenne.

Ha abból indulunk ki, hogy egy folyamatosan pulzáló világban élünk: kitágulásról és összehúzódásról beszélek, akkor a változás egyértelmű. Mindig lesz a piaci szegmensben új résztvevő, folyamatosan változnak az árfolyamok, ahogy a világ nagy bankjai variálják a gazdaságot, úgy változik minden, legyen szó a pénzpiactól egészen egy kis cég életéig.

Ha belegondolunk, hogy hány %-ot emelkedtek az alapköltségei egy magánembernek: nőtt az alapvető élelmiszerek ára például. Nőttek a rezsiköltségek, drágább lett az üzemanyag. Ez a drágulás vagy más néven növekedés nem kormányoktól függ. Kormányokon átívelő dolog ez, amit egy választás sem tud megváltoztatni, ha úgy igazán begondolunk. Persze, van amikor erősödik a forint, vagy épp gyengül. Ez egy hullámzó folyamat és pontosan ezért a stagnálás nem életképes.

pexels-photo-590045.jpeg

(Illusztráció: Pexels/Lukas)

Ha onnan nézed a stagnálást, hogy tavaly is ugyanannyi bevételt termeltél, mint idén, akkor sem stagnálás, mert a költségeid várhatóan nőttek, tehát a profitod csökkent ezáltal.

A profitod az mindig az a "termelési értéked", ami az összes bevételedből az összes költséged levonása után a zsebedben maradt. (Most leegyszerűsítettem direkt)

Vagyis, ha a bevételed nem változik, akkor a profit csökkenni fog, vagyis a cég stagnálni nem fog, hanem gyengül várhatóan. Ilyenkor jön képbe az évente megteendő áremelés, legalább az infláció mértékével.

Az infláció majdnem hogy örök. Várhatóan mindig is lesz. Ha a profitodat akarod legalább stagnáltatni, ha létezik egyáltalán ilyen, akkor a bevételedet kell növeld. Ez így tiszta sor, szerintem ezt nem is kell túlmagyarázni.

Vagyis ha a bevételedet növelned kell...mert ha fent akarsz maradni, akkor kell....vagy évek alatt csődbe mész, ez a másik opció, mert a költségek alattomosan nőnek, de a bevételed ezzel arányosan nem.

A bevétel kényszerű növeléséhez várhatóan fejlődnöd kell: emberileg, gyártástechnológiában, piacismeretben, rugalmasságban, termékminőségben vagy épp tömegtermelésre átállva és még sorolhatnánk.

Tehát ha innen nézzük pusztán közgazdasági oldalról a dolgot, akkor azon túl, hogy élvezned kell azt, amit csinálsz, a szinte kényszerű fejlődést nem tudod kikerülni. 

Ez a szomorú helyzet. Mert a világgazdaság rákényszerít a folyamatos újításra. Erre valók a nagy kedvezményekkel kecsegtető őrületes "vásároljmégegycipőthakellhanem" kampányok, a fogyasztói társadalom erősödése az ésszerű fogyasztás helyett és az a pénzpiaci mozgás, ami minden vállalkozást érint még akkor is, ha nem közvetlenül érzed azonnal a bőrödön.

Vagy is akkor van stagnálás egy folyamatosan pulzáló világban?

süti beállítások módosítása