avagy hogyan építs brandet profin fillérekből

Sikeres Márkaépítők

Nyelvi igényesség - megengedhető luxus?

2019. április 24. - sikeresmarkaepitok

Manapság a szleng annyira beköltözött a mindennapokba, hogy már a reklámanyagoknál is megjelenik a szókincsben való hatása. Főleg a fiatalokat célzó hirdetéseknél a szórendtől kezdve a szóhasználatig, mintha egy másik világba kerülnénk. Ennek persze megvan a jó oldala is, amikor a szóvicceket szeretőkre céloznak, és természetesen a hatás nem is marad el. 
Ezzel ellentétben viszont sokan úgy állnak neki akár reklámszöveget, akár könyvet írni (hogy a két legtávolabbi pontot nézzük), hogy a magyar nyelv szabályairól szemlátomást fogalmuk sincs, és csodálkoznak, hogy „nem jön a vevő”. Mert mindig a vevővel van a gond. Vagy mégse?


Mosolygó-Marján Erzsébettel beszélgettünk, a Helyesen magyarul weboldal tulajdonosával. 
 
- Hogyan látod, manapság mennyire igényesek az anyanyelvükre a fiatalok, ahogy a virtuális világban tartják a kapcsolatot barátaikkal?


Úgy gondolom, a mai fiatalok virtuális világban való nyelvhasználatával kapcsolatban nem az a kérdés, hogy igényesek-e. Ők már teljesen más világban élnek, mint amilyen a mi fiatalságunk idején volt. Minden felgyorsult, manapság már elvárás, hogy minél rövidebb idő alatt legyenek készen mindennel, és ez igaz az írásra, a kommunikációra is. Manapság már nem találkozunk teljes mondatokkal egy-egy üzenetváltás szövegében, gyakran csak matricákkal, szmájlikkal vagy GIF-ekkel adják egymás tudtára a mondanivalójukat. Én azt mondanám, hogy nem igénytelenebbek a fiatalok, csak megváltozott a világ. És be kell valljam, nem örülök ennek a tendenciának, mert egyúttal ellaposodnak a kapcsolatok, már nem beszélgetünk egymással, hanem ha van öt perc szabadidőnk, akkor azonnal valamilyen „kütyüt” kezdünk nyomkodni – vallja Erzsébet.


Maradva kicsit a szleng használatánál, kicsit visszakanyarodva a bevezetőhöz, nézzük szövegírói szemmel, mikor is használjuk a szlenget elsősorban. 

- Marketing szemszögből érdekelne, hogy a szleng mennyire engedett? Érdemes egyáltalán használni, vagy tartalomíráskor, címeknél maradjunk inkább a klasszikus szóhasználatoknál?


Az, hogy milyen szavakat használunk a szövegeinkben, attól függ, kik tartoznak a célcsoportunkba, és mit szeretnénk velük közölni. Valójában a szlenget a tájszóláshoz lehet hasonlítani. Ha olyan embereket kívánunk megszólítani, akik bizonyos csoportokhoz tartoznak (pl. deszkások, horgászok, harleysok stb.), akkor az általuk használt szavakat kell használni ahhoz, hogy hatékony legyen a kommunikációnk. Viszont a szlengre is ugyanúgy vonatkoznak a helyesírás szabályai, mint a különböző nyelvjárások szavaira - mondja Erzsébet.


Marketing szuperguruk szokták javasolni, hogy írj könyvet és úgy leszel a szakmádban szakértő. Viszont itt azért nem árt tudni, hogy maga a könyvírás, az írói megfelelés egy fontos szempont, hiszen nem mindenkinek való az írás. Itt nemcsak a helyesírásra gondolok, hanem az íráskészségre is. Mire egy szövegíró író lesz, addig sok év gyakorlat telik el, és még így sem lesz mindenkiből keresett szövegíró, nemhogy regényíró. Mindegyik egy külön szakma. De a helyesírás is egy érdekes kérdés.

konyv.jpeg(Fotó: Alina Vilchenko/Pexels)


- Miután sokan küldenek könyveket nekünk, hogy írjunk könyvajánlót, így látjuk, hogy mennyire „nem magyaros” sok remekmű. Nem is a tartalom a gond, hanem a szövegek nyelvtani helyessége. Van, amikor szólunk is érte, mert annyira zavaró. Hogyan látod? Mennyire befolyásolja a helyes nyelvhasználat akár a márkaépítést?


Ezzel a jelenséggel én is nap mint nap találkozom. Egyre többen írnak könyvet, illetve az online kommunikáció is egyre népszerűbb. Viszont sajnos ezzel együtt jár, hogy olyanok is írásban közlik gondolataikat, akik nem tudnak túl jól fogalmazni, vagy nincsenek tisztában a helyesírás és nyelvhelyesség szabályaival.
A közelmúltban a Helyesen magyarul Facebook oldalán készítettünk egy felmérést, ahol az volt a kérdés, hogy mennyire zavarja vagy befolyásolja a válaszadókat döntéseik meghozatalában, ha helyesírási hibák találhatóak egy ajánlatban vagy termékleírásban. Az eredmény elég egyértelmű volt: 88%-ukat nagyon zavarja, míg 12%-ukat nem igazán érdekli a szövegek helyesírása.


Személyes véleményem, hogy ha valaki írásra adja a fejét – legyen az egy könyv, vagy csak egy Facebook bejegyzés –, sokat elmond róla, hogy ezt milyen módon teszi. Amennyiben szeretne hiteles és meggyőző lenni, illetve megbízhatónak és igényesnek tűnni, akkor igenis vegye a fáradságot, hogy utánanéz a szavak helyesírásának. Ha ez nagyon nem megy neki, akkor pedig keressen meg minket, korrektorokat, akik szakszerű segítséget tudunk nyújtani. Adott esetben többet veszíthetnek egy igénytelen irománnyal, mint amennyibe a szakszerű nyelvi ellenőrzés kerül - jegyzi meg Erzsébet, aki a Helyesen magyarul oldalán keresztül rengeteg embernek segít a nyelvi ellenőrzésekben is.


És itt el is érkeztünk a legfontosabb részhez: igényes szöveggel – igényes marketing. Nem győzzük hangsúlyozni a tanácsadások során, hogy ez mennyire fontos része a márkaépítésnek. Egy rosszul kialakított szöveggel akár rombolni is lehet, nézzük csak akár a rosszul fogalmazó politikusokat. Mindenkinek az első észrevétele az: De hát beszélni sem tud. Ez a szövegnél ugyanígy jelen van.


Van a szövegekkel kapcsolatban még egy érdekes kérdéskör: magázás és tegezés. Nemrégiben készítettünk egy felmérést, hogy a követőink mennyire szeretik, ha magázódunk, és mennyire, ha tegeződünk. Mivel célcsoport-függő a magázás/tegezés választása, így érdemes ezt is figyelembe venni. Vegyünk egy példát: a spirituális könyvek írói a legtöbbször tegező viszonyban vannak velünk. Miért is? Mert így közvetlen, „csak” nekünk szól a szöveg, és sokkal bensőségesebb viszonyt lehet kialakítani az olvasóval, ha tisztelettel, de tegező viszonyban beszélgetünk. Vagy nézzük a jógaórákat: mennyivel szebben hangzik, hogy „Lélegezz, könnyen és puhán...”, mint a „Legyen kedves lélegezni, könnyen és puhán...” A végeredmény ugyanazt takarja: Lélegezz! De míg az egyik egy kedves, barátságos hangvétel, a másik inkább felszólító és távolságtartó tud lenni.


- Vannak arra szabályok, hogy mikor önözünk és mikor tegeződünk tartalomíráskor?


Erre a kérdésre is azt tudom mondani, hogy célcsoporttól és témától függ. Ha egy komoly, szakembereknek szóló anyagról van szó, akkor mindenképpen a magázódás a helyes formula, de ha fiatalokat szeretnénk megszólítani, akkor a tegeződéssel hatékonyabb lehet a kommunikációnk. Egy személyes, például kisgyerekes anyukáknak szóló blog esetében szinte barátokként tekinthetnek egymásra a szerző és az olvasók, így természetes a tegeződés, ellenben ha egy szolgáltató szeretné meggyőzni a potenciális vevőket arról, hogy őt válasszák, már célravezetőbb a magázódás.


Összességében, ha összefoglaljuk a fenti gondolatokat, akkor már mindenki számára egyértelmű – akár szövegírói, korrektori szemmel is –, hogy mennyire fontos a helyesírás még egy rövid Facebook poszt esetében is. A nyelvhasználatunk árulkodik rólunk és ezzel együtt a márkánkról. A nyelvi igényesség a márkaépítés része kell legyen, akár önmárkát építünk, akár termékmárkában gondolkodunk, hiszen a termék mögött is „mi” állunk. 
Gondold tehát végig, hogy amikor nem érkeznek a megfelelő eredmények egy-egy poszt után, akkor vajon mennyi szerepe lehet benne a nyelvhelyességnek vagy a használt szókincsnek?

 

Ha szereted a nyelvi fejtörőket, érdekességeket, vagy egy-egy rövid nyelvhelyességi kérdésed van, akkor látogass el a https://www.facebook.com/nyelviellenorzes/ oldalra!

Nyitott előadás az agrármarketingről a volt Kertészeti Egyetemen!

Előadást tartok 2019. április 26. Pénteken 10:00 órától a G. IX. Előadóban a volt Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetemen (SZIE Budai Campus, Villányi út), ahol szó lesz a:

� Kertészeti és agrármarketingről
� Élelmiszermarketingről
� Kertészeti karrierépítésről
ahogyan a gyakorlatban profin működik.

Várlak szeretettel, ha érdekelnek ezek a témák, ha a szakmában tervezed a jövődet és kíváncsi vagy, hogyan tud egy kistermelői manufaktúra sikeres márkát építeni a mai világban :)

Az előadás INGYENES.

Miért érdemes eljönnöd?

- Mert olyantól hallhatod az előadást, aki már több kertészeti márkát és kistermelői márkát valóban felépített
- mert olyantól hallod az előadást, aki önerőből jutott oda, ahol most van
- mert olyantól hallod az előadást, aki a mindennapjait tényleg a szakmájában tölti és nem csak egy coach a sok közül

Az esemény Facebook-linkje: https://www.facebook.com/events/661819044271559/

Várlak szeretettel,

ragyogó napot,
V. Topor Erika
okl. kertészmérnök, marketing- és PR manager
Gourmet&Delicious Manufaktúra, Kertportál tulajdonosa
Sikeres Márkaépítők #agrármarketing-specialistája

Ezért ne csak a Facebookon vállalkozz!

...a nap, amikor meghal a közösségi oldalad

2019-ben már párszor sikeresen belefutottunk cégként is, hogy meghalt a Facebook, instagram, Messenger, WhatsApp....és akkor mi is van valójában?

Szép esős vasárnapot írunk, 2019. április 14-ét konkrétan, amikor a márkád követői számára elérhetetlen lettél, mert meghalt a közösségi oldal úgy egy az egyben. Valószínűleg egyszer csak megoldódik a probléma (vagy nem) és minden visszatér a kerékvágásba. 

De mi a problémám ezzel valójában?

Persze szuper, hogy az emberek kénytelenek lesznek telefonon vagy személyesen beszélgetni, rájönnek, hogy ha épp nem esik az eső, lehet fészbúkozás helyett élni is valójában, vagy játszani a gyerekkel. Ez idáig teljesen oké. Viszont neked a céges oldalad is meghalt ezzel egy időben, ami a pénzt termeli neked hétfőtől vasárnapig.

Mennyire voltál ma ideges, hogy nem érted el a követőidet egyáltalán, mert nem volt céges oldalad?

És itt jön a lényeg: ezért kell rendes weboldalt készíteni (készíttetni) és rendes céges adatbázist építeni, persze ami megfelel a GDPR-rendeletnek is.

Még pár ilyen leállás és lehet, hogy egyszer vissza sem kapod a feliratkozóidat abban a formában, ahogy most kommunikálsz velük. Ez egy nagyon jó példája annak, hogy NEM TE URALOD A KOMMUNIKÁCIÓDAT. Csak egy gombnyomás és megszűnik minden felületed a kommunikációra, ami eddig működött és bevált. 

Ez persze egy céges tárhelyen is benne van a pakliban, hogy összeomlik a szerver, de ott Te vagy a főnök. Lesz új szerver, nem veszik el a címlistád, hála a biztonsági mentéseknek bármikor átimportálhatod egy új hírlevélküldő-rendszerbe és az élet megy tovább. 

A Face és Insta követőkkel az a gond viszont, hogy annyira virtuálisak, hogy nem is léteznek valójában. Elég egy ilyen leállás és nem éred el az amúgy akár több ezres bázisod. Nem fogod tudni értesíteni őket, ha pl. egy rendezvényre várod őket "aznap" vagy akár a "hol találnak meg" egy rendezvényen. Nem tudsz velük kommunikálni emiatt, mert mindig is virtuálisan léteztek csak egy nagy számodra uralhatatlan térben.

Akkor uralod a kommunikációdat, ha a követőtáborod olyan releváns elérhetőségeit is meg tudtad szerezni, amivel bármikor ráírhatsz egy üzenetet: mostantól itt találsz meg. Tehát ha uralni akarod a kommunikációdat, akkor még ma nekilátsz és elkezdesz egy normális és igazi követőbázist építeni, összegyűjtve a releváns emailcímeket, ahogy azt illik márkaépítőként és nem hagyod, hogy a rengeteg beidőzített posztod a követőtáboroddal együtt a süllyesztőbe kerüljön egy esetleges leállás miatt. 

ebooksikeresmarka.jpg

 A képre kattintva tudod megrendelni az e-bookot, a Kertportál Média Csoport gondozásában.

Hány márkád van?

avagy lehet-e mindent egy márkanév alá besűríteni

A márkaépítésben folyamatosan lehet fejlődni és tanulni, így a Sikeres Márkaépítők csapata is becsatlakozott pár márkaépítésről szóló csoportba, illetve kurzusokra járunk és az elmúlt pár napban egy érdekes gondolaton járt az agyunk. A tanácsadó azt mondta, hogy érdemes az összes (jelenleg 5 márkánkat) egy márkanév alá becsoportosítani, mert ettől leszünk igazán nagyok, így lesz könnyű márkát építeni.

Kissé ellenkeztem és a mai napig is ellenkezésen vagyok, de ez nem az én rugalmatlanságomat jelenti, hanem azt, hogy míg én belülről átlátom a rendszerünket, addig egy külső szemlélőnek ez nem megy vagy legalábbis negyed óra alatt nem működhet. 

A márkaépítésnél fontos szempont, hogy legyen egy célod és egy olyan célközönséged hozzá, ami arra a márkára lesz jellemző. Onnantól, hogy két márkát futtatsz, eltérő célcsoporttal, eltérő céllal, már nem fogod tudni egy márka mögé besűríteni őket. 

Akik amellett vannak, hogy sűrítsd be egy márka alá az összes tevékenységed, szolgáltatásod, azok általában abban gondolkodnak (szerintem), hogy minden cégnek egy küldetése van csak. Egy ember - egy küldetés. De mi van akkor, ha egy embernek van több szakterülete, ezáltal több küldetése? 

A saját példánk mentén elmagyarázom mire gondolok.

Egy közel 15-20 éves márkának megvan a kialakult célcsoportja: hobbikertész és kertész érdeklődésű emberek célcsoporttal a küldetése az, hogy egy új szemléletet vigyen a kertápolásba. A kertészkedni szeretők között egy közösséget építsen, nincs benne értékesítési cél, nincs is valódi termék a kertészeti cikkek írása mellett.

A másik márka egy kistermelői élelmiszermárka, receptekkel, gluténmentes, tejmentes és vegán élelmiszerekkel, mögötte ugyan egy nagy kertészet áll, de nem tanácsadói oldalról. A követők is ezáltal a minőségi élelmiszert kedvelők, a konyhaszerető-főzniszeretők társadalmi rétegébe tartoznak. Nyilván van átfedés a kertészkedniszerető és az enniszerető között, de ez elég kevésnek mondható célcsoport szinten.

Emellett megjelenik egy könyv, történetesen a Vidéken Újrakezdők - ahogyan mi csináltuk címmel. Ez egy szemfelnyitogató könyv, egy újabb célcsoporttal: karosszékben álmodozóknak szól, akik félnek belevágni az új életbe és közben azzal az idilli képpel vannak megáldva, hogy ez csak móka és kacagás, madárcsicsergős reggellel és sok napsütéssel. Itt is lehetne párhuzamot vonni: ezek az emberek szeret(hetnek) kertészkedni...majd egyszer. Ezek az emberek nyitottak, hogy egészséges élelmiszereket vegyenek, de inkább megtermelnék maguknak. De valójában a célcsoport itt sem illik bele egyik témakörbe sem. 

Hogyan lehetne egy kalap alá venni a márkákat? 

Sehogy. 

Mivel mindegyik célcsoportnak más a kommunikációs stílusa, más az érdeklődési köre, így már csak ha ezt a három egymástól eltérő irányt nézzük, nem lehet egybevonni. A Sikeres Márkaépítőket még bele sem vontuk...és pont azért vált le a manufaktúráról, mert a fejekben zavart okozott, hogy most akkor márkaépítésről szól az oldal vagy kistermelői termékekről és gasztromagazinról?

Gondold végig, hogy Neked milyen márkáid vannak valójában, mennyi az átfedés a márkák között vagy teljesen összevonhatóak-e és csak azután gondolkodj amid azon, hogy érdemes-e megkavarni az emberek fejét azzal, hogy egyik nap mézeskalácsról posztolsz, máskor sütikiszúróról és utána DIY decoupage technikákról, mert a célcsoportod merőben eltérő lehet. Ez csak egy tipp persze és egyéni vélemény, de gondold végig.

 

Erika

Sikeres Márkaépítők csoport

Ha felmerül kérdésed, lépj be Facebook csoportunkba és kérdezz bátran!

 

Jó képeket készítettnél, de nem tudod megfizetni? Most adok pár tippet, én hogyan csinálom!

Kezdő vállalkozóként (de talán még a mai napig is) lehetetlen, hogy minden aprósággal profi fotóshoz rohangáljunk. Eleinte főleg a pénzügyi okok miatt kényszerültem saját fotók készítésére, manapság már inkább addig kísérletezek, míg bele nem jövök, ráadásul a gyorsaság nálunk céges szinten mindig fontos volt. Elég innovatívak vagyunk, sorra jönnek ki az újdonságok és a nagy pörgés sem teszi lehetővé, hogy 150 km-eket utaztassuk a termékeket, hogy aztán egy hét múlva legyen róla termékfotó. Így alakult, hogy el kellett kezdenem belerázódni.

Ha már néztél termékfotózást vagy werkfotókat, hogyan készülnek a profi ételfotók, akkor biztos elszomorodtál, hogy Neked bizony nem lesz sose ennyi technikai háttered. Most egy olyan képet mutatok, ami a mi vidéki tanyánkon készül, a legnagyobb szélben, őrült nagy árnyékokkal...mégis megoldható volt, némi kreativitással a mai ételfotózás.

Természetesen nem nevezem magam profinak a témában, mert vannak nálam jóval profibbak, de kezdő vállalkozóként sokszor már ha csak ennyit teszel, az is nagyszerű eredményeket fog hozni neked.

A képeken digitálisan semmit nem dolgoztam, szándékosan, hogy lásd, mit lehet kihozni egy digitális fényképezővel falusi körülmények között.

werk01.jpg

A kép tűző napon készült olyan 11 óra körül

Ma egy extra nehéz nap volt, mert tavasz lévén nagyon élesek a fények, pedig reggel kezdtem. A téma ma egy tál kókuszgolyó volt és egy melegszendvics.

A földön a kiegészítőkből álló gyűjteményem van, ami gyakorlatilag elég már tavaly tavasz óta! Vannak benne konyharuhák, kartondobozok, gyöngyök, pár falap, nagyszemű só, fogpiszkáló, festett evőeszközök.

Az asztal nekem állítható magasságú, ez jön velünk vásározni is, mert két ujjal megemelhető (bár így a szél is feldönti, ha nincs lesúlyozva), de a magasság állítása nekem fontos, hogy GoPro hiányában tudjak mindig felülről is fotózni és ne kelljen létra hozzá.

Van 3 különböző színű kartonlapom. Mindegyik vastagabb, hogy könnyebb legyen vele bánni és ne kunkorodjon fel. Így a szél sem emelgeti annyira, ha kint kell fotózzak. Általában azért kint fotózom, mert bent a lakásban (egy öreg parasztház) nincsenek jó fényviszonyok, kicsik az ablakok. Árnyékban viszont nagyon kék lesz az összes kép és sok időm megy el a fehéregyensúly állítgatásával. Ezért ha sietek, napon fényképezek és úgy rendezek el mindent, hogy a lehető legkevesebb árnyék legyen. Ez azt is jelenti, hogy akár félóránként másik irányba forgatom az asztalt is, mert a nap egyre magasabban, majd egyre lejjebb halad ugyebár.

Direkt nem használtam ma (nagy volt a szél) derítővásznakat, mely egy köralakú összehajtogatható vászonkészlet, pár ezer forintból megvehető. Nekem olyan van, ami fényáteresztő, teljesen fehér, teljesen fekete, arany és ezüst felületet is tud mutatni, ezzel is segítve a fotózást. Ilyenkor praktikusan székre, létrára vagy kézbe fogom. Ha muszáj kézbe fogjam a derítővásznakat, akkor viszont állvány is kell a fényképezőhöz (vagy állvány a telefonhoz.

Hátterek: fehér, fekete, grafitszürke kartonokból áll ...semmi több. Ezeket térben úgy is teheted, hogy grafit a tényér alatti terület, háttérben megtámasztod a fekete kartont, máris kiemeli pl. a sárgarépa színeit. Vagy akár fordítva, feketét a sárgarépa alá, háttérben távol (kb 0.5-1 méterrel) a grafitot.

10000.jpg

A háttér minden irányból fehér kartonból áll. Belmélysége kb. 50 cm, vagyis ebben a térben helyezem el a termékeket is. A kontrasztos színek is sokat javítanak a kép hangulatán, ezért került előre a tészta (többféle színben és a virágos teakeverék. De persze nem tasakban, hanem csak színfoltként. A háttérből hiányzott az élet egészen addig, míg egy darab tuja nem landolt a vázába. A kép majdnem a termékcímkékhez képest szemből készült, kicsit talán 10 fokkal feljebbről. Fátyolfelhős napon, képjavítás nélkül a szabad ég alatt.

Ha már tovább akarod fejleszteni a háttereket, akkor falapokat tudsz otthon akrillfestékkel, temperával vagy bármivel festeni. Készen is vehetsz lapokat, nekem a greslap a kedvencem, barkácsboltokan kapható laponként is, bár drága, de szép a felülete.

dsc_0084.JPG

Háttérben a kedvenc greslapom

A háttér színe mindig homogén legyen, vagy ha nagyon karakteres, akkor csak részben jelenjen meg a háttérben, mert elveszi a lényegről a figyelmet.

Nagyon sokszor látom, hogy úgy készülnek szelfik és termékfotók, hogy a háttér roppantul bezavar. A fényviszonyról ne is beszéljünk. Ablak felé nem fotózunk, inkább ablaknak oldalt vagy háttal érdemes. 

A szobai lámpafény sárgítja a fotókat, a LED-világítás (hideg LEDnél) kékíti, így utómunkára szükség lehet. Az árnyékos felületen is elállítódnak a színek, így érdemes fátyolfelhős időben fotózni vagy ablak mellett szobában.

A visszacsillanó fényekhez való a derítővászon a fényforrás felőli oldalra téve, hogy a megvilágítás ne közvetlenül a kanálra, tányérszélre "világítson", hanem a vásznon keresztül. Így nem lesz visszacsillanás.

Az már csak hab lesz a tortán, amikor a textúrákkal is elkezdesz játszani, mint a szörmeanyagok, textíliák és parafa vagy kőelemek. Eleinte a legalapabbakkal barátkozz meg, ismerkedj a kartonlaphátterek adta lehetőségekkel és tanuld meg a kontrasztos színeket alkalmazni, mint ahogy az itt látott képeken is vannak. 

Minden háztartásban rejtőznek szobanövénylevelek, fűszerek, só, potpourri és hasonlók, melyekkel tudsz játszani egy tárgy befotózásánál. 

 

Kalandos fotózásra fel!

 

Várható költségek:

Derítővászon készlet: 5.000 Ft a többrétegű

Összecsukható és állítható magasságú asztal: 5.000 Ft-tól

Kartonlapok A0 méretben: 400-800 Ft/db

Fényképező állvány: 5.000 Ft-tól indul, de kezdő szinten nem kell a legdrágábakat megvenni. 

Kiegészítők: rajtad múlik, ha el tudod barterezni, akkor uzsgyi!

Greslap: 1500 Ft/tábla (60*60 cm)

 

Félsz a követőidtől?

Ki mered kérni a véleményüket rólad?

Érdekes kérdés merült fel bennem. A napokban több fronton is elkezdtük megint a követőinket, hírlevélre feliratkozóinkat kérdezgetni, elégedettségi kérdőívvel vagy csak pusztán egy-két kérdéssel. 

Erre sokan azt reagálták privátba (más márkák), hogy miért jó ez nekünk, hogy odakommentelnek mindenfélét a poszt alá?

kerdes.jpgA piackutatáshoz ugyanúgy hozzátartozik az elégedettség a márkáddal. Ha nem tudod, hogy a követőidnek mi az igénye, mit hiányol vagy épp mit szeret benned, akkor pusztán csak a statisztikákra támaszkodhatsz. Ha van elég önbizalmad (Van?), akkor merd kikérni a véleményüket.

Igen, lehet, hogy túl kritikusak lesznek nyilvánosan. De ez miért jó Neked?

Egyrészt tanulsz belőle. Az építő kritikát mindig tudni kell fogadni! 

Másrészt látod a "közhangulatot" a márkád követői között, hiszen például látod kik az igazán márkahűek, kik azok, akik csak Trollkodni szeretnek nálad vagy épp nem is követnek már, inaktívak, mert lényegtelen vagy már nekik (és ezzel a márkád is).

A márkád építése szempontjától két dolgot kell mindenképpen tudj már az elején:

- Hitelesnek kell lenned

- Tudnod kell, hogy melyek a gyenge pontjaid és az erősségeid. 

Ehhez a két dologhoz viszont nem árt, ha néha megkérdezed a követőtáborod, hogyan vélekednek rólad, mit javíts, mit vegyél akár teljesen ki a kínálatodból vagy épp mit tegyél be újdonságként, amit tuti szeretni fognak.

 

Sok olyan márkát ismerek, akik megragadtak egy szinten, nem tudnak fejlődni. Többek között a fent említett két tényező is hozzájárul ahhoz, hogy ne fejlődj vagy épp visszafejlődj. Egy márka nem lehet unalmas. Nem lehet átlagos és hétköznapi. Ki kell tűnj a tömegből. De hogyan?

Rendezvények hálójában

avagy a tömeg egyenlő-e a vásárlóerővel?

Elég régóta járunk vásározni ahhoz, hogy tudjuk, hogy nem minden a tömeg. Biztos Neked is volt már olyan vásári/fesztiválozós eseményed, ahol ugyan sokan voltak, mégis eladni aligha tudtál. 

De ha sokan vannak, akkor miért rossz az értékesítés? 

Egyes rendezvényszervezőkkel jó viszonyt ápolunk, mert amikor látjuk, hogy valami nem úgy alakul, ahogy kellene, akkor nem homokba dugják a fejüket, hanem elkezdenek gondolkodni, kikérni a többi árus véleményét és megoldást akarnak találni a kialakult helyzetre. De sajnos ez egyre ritkább.

Van pár kedvenc helyünk, melyek főleg a családiasság jegyében zajlanak, viszont az egyik ebből kritikán aluli kezd lenni - már ami az értékesítést jelenti. Miért? 

A kérdés jó!

A szervezők próbálkoznak ugyan új embereket bevonzani, de erre kétfajta módot találnak általában: vagy növelik az árusok számát, ami még rontja a helyzetet, pedig azt gondolják, hogy ez jó...de nem az. A másik próbálkozás is szinte kapufa, mert olyan csoporttalálkozókat szerveznek a programra, melyen tömegével jönnek a nyugdíjas nénik, bácsik, történetesen virágot és szobanövényt csereberélni.

vasar.jpegA legutóbb az egyik ilyen vásár pont a chili-szeretőknek szólt volna, de megfejelték egy nyugdíjas találkozóval...így vért izzadva a 10.000 Ft-os helypénzt alig lehetett kiárulni, mert ugyan volt tömeg, de messze nem a célközönségnek szólt az árukínálat és az árusok célközönsége meg nem volt így ott. Hatalmas kapufa volt.

Ugyanígy jártunk Hódmezővásárhelyen is, ahol kézműves sörfesztivál volt...tódult a tömeg, amikor jó idő volt, hiszen ingyen koncert volt, de a kezükben a bolti sör és otthonról hozott szendvics. Újabb rossz célcsoportbelövés rendezvényszervezői oldalról.

Nagy tanulságok ezek, mert ha egy rendezvénynek nincs jól meghatározva a célközönsége és aszerint bevonzva az eseményre a tömeg, akkor a tömeg ellenére igencsak rossz lesz az értékesítési oldal.

Minden rendezvényre igaz ez, nem csak a kistermelői vásárokra. A célcsoport meghatározása és a "piac" célcsoportjának összefésülése hozza a valódi eredményt!

Érdemes átgondolni tehát, hogy egy vásározós hétvégén hova mész el, kiknek szól valójában a rendezvény, nehogy beleess abba a hibába, amibe mi már párszor beleléptünk. Az idei év lesz az, amikor bizony olyan rendezvényeket is várhatóan elengedünk, ahova a családiasság miatt ugyan szeretünk járni, de messze nem éri meg anyagi oldalról. 

A turisták által kedvelt vásárok sem szerencsések, hiszen sokszor a kistermelői termékek nem felelnek meg a repülős-kézipoggyász méreteknek. Amellett, hogy méretben nem leszel jó az eladáskor, az idegennyelvtudás is roppant fontos lesz és eldöntheti egy vásári nap sorsát is, ha esetleg beszélsz angolul, németül...de egyre gyakoribb a francia és orosz nyelv használatából fakadó előny is.

Márkaépítés szempontjából sem elhanyagolható tényező ez, mert vannak célcsoportok, melyekkel hosszútávon nem jársz jól. A turistákra épülő értékesítés maximum csak kihúz a bajból egy-egy vásáron, de nem hoz visszatérő vásárlót. Pedig a cél a visszatérő vásárló szerzése!

Ugyanígy (sajnos) egy olyan rendezvény sem hoz eredményt, ahol a korosztály nem a Te célcsoportod. Gondold meg tehát, hogy mikor árusítasz gyerekrendezvényen vagy épp nyugdíjasok találkozóján, mert bármennyire is furán hangzik - és véletlenül sem kirekesztő céllal, de a rendezvény a munkahelyed. Ott kell dolgoznod, ahol a Te célpiacod van. A fizetésed ez határozza meg, hogy olyan helyen árusítasz, ahol bevételt is tudsz realizálni.

 

 

Kétfajta ember létezik...

ha együttműködésekről van szó.

szivalapu.jpgVolt már Veled úgy, hogy mentél a szíved után, alkottál, gyártottál vagy ami épp a munkád része és belefutottál olyan együttműködőbe, akivel nem jöttél ki feltétlenül jól? Vagy érezted már azt, hogy munka kapcsán elbeszéltek egymás mellett, mert az ő értékrendje másképp volt, mint a Tied?

Nagyjából tavaly májusban futottam bele egy ilyen együttműködőbe, majdnem egy éve. Részint azóta is együtt dolgozunk, de a munka nem gördülékeny. Míg engem a szívem vezet, addig őt a profit. Két teljesen eltérő oldalon állunk, pedig ugyanazt csináljuk...vagyis majdnem ugyanazt.  Miért érdekes most ez?

Napok óta gondolkodom rajta, hogy vajh' mi az a ki nem mondott szó, érzés vagy érzelem, ami miatt hónapok óta köhögök. Az orvosok nem találnak semmit, nem asztma, nem hörghurut, (már) nem tüdőgyulladás, tüdőszűrő kipipálva, beszedve egy adag köptető és miegymás...hatás semmi. Pár napig oké a dolog, aztán kezdődik megint.

Elkezdtem magam figyelni, mikor jön rám roham. Már már majdnem rohamszerűen köhögök, ami nem jó. Azt mondják (nem a britt tudósok..., hanem rendes tudósok), hogy a torok fájás, köhögés a ki nem mondott szavakban gyökereznek. A tüdő meg a "megfojtás" érzelmek elfojtása. Elkezdtem ezen tűnődni és kérdezgettem magamat, hogy mi az a tényező, ami mostanában szinte fogva tart. 

Rájöttem, hogy minden alkalommal, amikor csipog a telefonom, hogy ez az üzleti partner keres, ideges leszek. El is kezdek utána köhögni, még akkor is, ha addig nyugalomban volt a tüdőm, torkom. Innen indult az egész és elkezdtem kutakodni. Google a barátom és a rengeteg természetgyógyászati könyv is a polcainkon.

Ilyen tüneteket a stressz is okoz, de vajon miért pont ennél az embernél? Miért nem jön elő, amikor a barátnőimmel beszélek? Vagy amikor csak a férjemmel beszélgetünk teljesen hétköznapi vagy épp álomépítős dolgokról.

Figyeltem a másik ember viselkedését és rájöttem mi zavar benne. A pénzéhesség és az eredmények utáni szüntelen akarás. Rájöttem, hogy azért nem tudunk együtt dolgozni, mert míg én szeretetből és megérzésből teszem a dolgom, ő folyamatosan szinte él-hal a pénzes megbízásokért, konverziókért és csak az érdekli, hogy "hol éri meg neki", mennyit kereshet vele és mikor lát már eredményt. Érdekes dolog ez.

Ha innen nézzük, akkor az üzleti világban kétféle ember van: az egyiket a szíve vezérli, a másikat a zsebe és az eredmények. 

Tudom, mindenki pénzből él. Én is. Mi is. De azt is látom, hogy a környezetemben ki az, aki erőlködésből csinál mindent és a milliók lobognak a szeme előtt, majd összezuhan, amikor kiderül, hogy sokkal többet kell érte tegyen. Látom ellenben azt is, hogy akik szeretetből és tiszta szívükből csinálják azt, amit csinálnak - legyen az bármilyen területen, ott eredmény is van az előző esettel ellentétben. 

Az Univerzum nem szereti az ilyen értelemben profitorientált, eredményorientált dolgokat. Sokkal jobban szereti azt, amikor az ember szívből, meggyőződésből teszi a dolgát. Jah, hogy nem mutat feltétlen hirtelen eredményt? Igen. A türelmet és a szakmai alázatot is meg kell ismerni és meg kell tanulni. Mindig lesz a piacon jobb és eredményesebb, de belőled, belőlem csak egy van. Amit én teszek az sokaknak mutat helyes irányt, még akkor is, ha ezen nem keresek éppen semmit. De egyszer majd fogok. És látni a tiszta szívből jött munkád eredményét, színesen, szagolhatóan és kapni érte a bókot, dicséretet és látni ezáltal mások örömét sokkal nagyobb gazdagság, mint lesni a csörgő forintokat. Mert a pénz sokszor onnan érkezik, ahonnan ráadásul nem is gondolnád. Egy váratlan megbízás, egy hirtelen felbukkanó nagy vevő, nem feltétlen függ össze azzal, amivel várnád, hogy érkezni fog. 

De együttműködni csak olyannal lehet, aki ugyanúgy gondolkodik az életről, ahogy Te. Egy álmodó és szíve után menő ember legrosszabb ellensége a profitéhes, ha munkakapcsolatról van szó. 

Tudod mikor mutatkozik ez meg? Ha elkezdesz vele valójában együttműködni és a közös cél kétfelé válik. Akkor ismerszik meg az ember valójában, amikor pénzről is szó esik már. Amíg erőlködtem...nekem sem ment. Megtanultam másképp dolgozni. Már értem miért.

Mit gondolsz? Az élet más területein is igaz lehet?

Honnan tudod, hogy jó irányba haladsz?

tervezes.jpgAmikor valaki a mi portfóliónkra ránéz kívülről, akkor két dolgot lát: rengeteg mindennel foglalkozunk és élvezzük, amit csinálunk.

Jön is rögtön a következő kérdés, hogy: "Hogy van erre mind időtök? Nem forgácsoljátok szét magatokat?"

A válasz, ha nem én adnám, akkor így hangozna: De!

De mivel én válaszolok, ezért ez így hangzik: "Mivel minden mindennel összefügg, így nem."

Mit jelent azt, hogy minden mindennel összefügg?

A sikeres cégeknél a belső folyamatokat le lehet követni, átláthatóak és a minden mindennel összefügg elvét használják. Ez azt jelenti, hogy ugyan kívülről hatalmas bonyodalomnak tűnhet a rendszer, mégis jól összerakott rendszer van a háttérben.

Mit jelent ez?

Ha leülsz és végiggondolod az értékesítési folyamataidat, a gyártási folyamataidat, a hirdetési lehetőségeidet, a marketingstratégiád lehetőségeit, akkor elkezded látni, hogy valójában mit csinálsz, vagy épp mit nem csinálsz a sikered érdekében. Ha nem vagy tisztában a folyamataiddal, akkor hogyan szerveznéd ki?

Ha nem vagy tisztában a folyamataiddal, akkor honnan tudod, hogy nyereséges vagy épp veszteséges?

Ne térjünk ki most a közgazdasági és könyveléstechnikai kérdésekre, az alapanyagköltségekre vagy hasonló témákra. Inkább csak maradjunk a folyamatok értelmezésénél.

Mivel a cikk címe arról szól, hogy honnan tudod, hogy az utadon vagy? - ezért ne kerüljük ki a választ se.

Ha az utadon vagy, akkor a saját rendszered átlátod, tudod fejleszteni, mindig vannak jó ötleteid, össze tudod kapcsolni az esetleges "cégirányokat" egymással (nem minden esetben azért, mert nagyon eltérő területeken is jelen lehetsz...), de benned minden mindennel összefügg. A márkák egymást erősíthetik is. (Amellett, hogy imádod csinálni!)

Tudod mivel telt a mai napunk reggel óta most délután 4-ig? Pont ezeket a rendszereket optimalizáltuk, fésültük még jobban össze. Egész sok A4-es papírlapot írtunk tele folyamatábrákkal és láss csodát, egy délelőtt alatt végigvittük 5 elkövetkező év koncepcióját. Itt nem a részfolyamatokról van szó, viszont látjuk, hogy milyen részeket kell (szó szerint kell!) kiszervezni. Tudjuk, melyik részt ki viszi tovább, melyiket alakítjuk át a piac alakulása miatt. De azt is tudjuk, hogy még jobban hol tudjuk összefésülni a különbözőnek tűnő irányokat.

Akár kistermelő vagy és az agrármarketingben keresed a megoldásokat, akár kis kézműves vagy....ez mind Rád is igaz.

Te le tudnád írni a következő 5 éves terved pár A4-es papírra?

 

 

Mennyire figyeled az oldalad analitikáit?

A kis cégek, manufaktúrák és egyszemélyes vállalkozások gyakran esnek abba a hibába, hogy halvány lilájuk sincs arról, hogy milyen emberek olvassák őket, kik járnak és merre az oldalaikon. Egyrészt ennek az az oka, hogy sok mini cégnek honlapja sincs és így a Facebook business oldalon tájékozódnak vajmi kevés értékes eredménnyel, viszont az oldalon való mozgásokat nem ismerik. A Facebook alapján leszűrt oldaladatok is sokszor kissé csalóak lehetnek, hiszen amellett hogy nem tartalmaznak minden adatot, nyilván az a cél, hogy hirdess, hirdess és hirdess a jobb elérés érdekében.

De!

És itt jön a lényegi rész. Honnan tudod, hogy milyen tartalmat kellene írnod, ha valójában nem ismered az oldalad olvasóinak (követőidnek) összetételét, érdeklődési körét?

Elmesélek egy érdekes történetet.

Van egy idén 15 éve működő oldalunk, ahol már amúgy is időszerű az arculatfrissítés és ezzel együtt a szoftveres háttér újragondolása. Mielőtt ebbe belekezdtünk, megnéztem alaposan a Google Analytics adatait és annak ellenére, hogy ezt rendszeresen nézem mégis találtam benne meglepő adatokat. Általában hetente csak az oldalon való mozgást, tevékenységnaplókat nézem, honnan hova kattintanak, melyek a keresettebb cikkek, mi legyen a vezérfonál abban az időszakban. De egy dolgot nem néztem már egy ideje és meglepő dolog történt. 

Az olvasói kör megváltozott. Olyannyira, hogy míg eddig az elmúlt majd 14 évben döntő többségében női olvasóink voltak (70%-ban), így a tartalmat is nekik generáltuk. Az olvasói kör 2018 decemberében 58%-al férfi olvasókból jött össze!

Ez sok szempontból fontos adat. Egyrészt az oldal mályva színű virágmintás. Mit jelent ez akkor? Hogy az a megérzés, hogy egy sterilebb, mintanélkülibb és letisztultabb arculatra van szükség, ahol kevesebb a női energia az oldalban, az rögtön egyértelműbbé vált.

A másik szempont, hogy ha így megfordult, akkor ez tartalomban is változtatásért kiált, vagyis erősíteni kell a férfiakat is érintő témákat. Mivel ez egy szakmai oldal, így természetesen érinti a hangvételt és a témaköröket is. Több lesz a barkácsolás, kerti munkagépbemutató, stb. Mert ez érdekli a férfiakat és nem feltétlen a virágkosarak összeállítása. 

A tartalomban ezután is lesznek vegyes témák, de olvasói szempontból egyértelmű, milyen irányba kell elmenni.

Ha még tovább megyünk, akkor ez a tartalomíráson kívül a címeket is érint(het)i. Egy női olvasó másra figyel fel, mint egy férfi olvasó. Érinti akár a Facebook oldalon való posztokat is.

Szóval ha érteni akarod az oldalaid működését, tudatosabban akarod a marketingedet összerakni, netán stratégián is gondolkodsz (ami illő lenne), akkor az oldalaid alapos elemzését is tartsd szem előtt, hiszen ez fogja meghozni a várt eredményeket is.